Friday 21 December 2018

Persoalan Tentang Bidang Farmasi v2


Baru-baru ni penulis telah menerika email dari adik Nur Ilham yang menanyakan beberapa soalan berkenaan bidang farmasi. Mungkin adik Nur Ilham dapat email penulis dari entri ini : Persoalan Tentang Bidang Farmasi. 

Alhamdulillah, masih ada yang berminat dalam bidang farmasi walaupun kini Status pekerja tetap untuk doktor, ahli farmasi dan doktor gigi dalam perkhidmatan awam tidak lagi terjamin.[1]. Dah tak seperti dulu.


Ditambah pula dengan baru-baru ini Kementerian Kesihatan Malaysia panas dengan isu penamatan pegawai farmasi kontrak yang telah tamat latihan siswazah atau khidmat wajib dimana mereka tidak dapat lagi untuk terus berkhidmat dengan kerajaan.[2]

Persoalan Tentang Bidang Farmasi v2


Berbalik kepada tajuk, berikut adalah soalan yang penulis dapat dari email tersebut:

1) Kalau chemistry asyik dapat C, layak ke saya ambil bidang ni? biology saya always A.

Berdasarkan soalan, saya syak adik Nur Ilham sekarang mungkin baru habis SPM. Kalau betul berminat bidang farmasi, seeloknya habiskan pelajaran sekurang-kurangnyanya hingga ke ijazah sarjana muda (degree) farmasi. Jika lebih dari itu (master, dsb) adalah satu bonus.

Sebelum memausi ijazah sarjana muda, perlu habiskan sama ada STPM, diploma, matrikulasi, ataupun A-level. Maka, Syarat kelayakan untuk masuk degree farmasi bergantung kepada result tersebut.

Sekarang ini, cuba target dulu untuk lulus masuk STPM / diploma / matrikulasi / A-level. Selepas itu, cuba usaha lebih lagi supaya cemerlang untuk terus ke ijazah sarjana muda farmasi.

Sebagai contoh, kelayakan untuk masuk ke program matrikulasi 2 semester dalam jurusan sains, memerlukan minimum pencapaian SPM seperti berikut :[3]

Program matrikulasi 2 semester (sains)
Mata pelajaran
Gred
Bahasa melayu
C
Bahasa inggeris
B
Matematik
C
Matematik tambahan
C
Kimia
C
Fizik / biologi
C
sejarah
lulus

Untuk kelayakan minimum bagi kemasukan ke STPM / diploma / A-level. Boleh cuba cari online. Selepas tamat STPM / diploma / matrikulasi / A-level, baru boleh masuk ke program ijazah sarjana muda farmasi.

Untuk laluan yang lebih lanjut, boleh rujuk entri bertajuk Kelayakan Minimum Ke Program Ijazah Farmasi[4]

2) Saya seorang yang phobia darah, kalau tengok darah yang terlampau banyak atau tengok video surgery, saya akan pengsan on the spot. Agak-agak boleh ke saya survive dalam bidang pharmacy?

Boleh! Tak ada masalah. Saya sendiri pun ada sedikit fobia dengan jarum suntikan. Boleh saja. Farmasi tak cucuk orang! 

3) Saja nak tahu, dekat U abang dulu, perempuan ke lelaki yang lagi ramai dalam kos pharmacy ni?


Saya rasa, di mana-mana university pun selalunya sama sahaja. Majority kelas akan didominasi oleh perempuan. Contohnya, kelas saya dulu nisbah perempuan dan lelaki adalah sekitar 8:1

Ask Your Pharmacist


Jika ada sebarang persoalan berkenaan bidang farmasi, mahupun berkenaan ubat, jangan segan silu, boleh bertanya di ruangan komen. Atau boleh juga emailkan kepada faizakaria@gmail.com . yang mana saya boleh bantu/jawab, saya akan cuba, insyaAllah.

sumber dan rujukan
1. Loh Foon Fong. (2017 Jan 19). Tiada Jaminan Status Tetap Dalam Perkhidmatan Awam Untuk Graduan Perubatan. MStar. Dipetik dari https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2017/01/19/tiada-jaminan-status-tetap
2. BERNAMA. (2018 Dec 3).Tiada obligasi serap pegawai farmasi tamat latihan siswazah, khidmat wajib - Dr Dzulkefly. Dipetik dari http://www.bernama.com/bm/news.php?id=1671558
3. Syarat Kelayakan Permohonan Program Matrikulasi KPM. Permohonan.my. dipetik dari https://www.permohonan.my/syarat-kelayakan-permohonan-program-matrikulasi/
4. Pha Is. (2013 Jan 15). Kelayakan Minimum Ke Program Ijazah Farmasi. Hikayat Budak Pening. Dipetik dari https://www.budakpening.com/2013/01/kelayakan-minimum-ke-program-ijazah.html
5. Faiz Zakaria. (2017 Jul 6).Persoalan Tentang Bidang Farmasi. Nota Farmasi. Dipetik dari https://notafarmasi.blogspot.com/2017/07/persoalan-tentang-bidang-farmasi.html
6. Afterschool.my. (2017 jan 24). Doktor & Ahli Farmasi Tiada Jaminan Jawatan Tetap dalam Kerajaan Walaupun Pengajian Ditaja oleh Kerajaan. Afterschool.my. dipetik dari https://afterschool.my/bm/berita/doktor-ahli-farmasi-tiada-jaminan-jawatan-tetap-dalam-kerajaan-walaupun-pengajian-ditaja-oleh-kerajaan




74 comments:

  1. Hi, kalau saya masuk matriks lepas matriks nanti boleh ke saya nak sambung farmasi kalau semua subjek sains saya C masa spm?

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum ,saya nak tanya bagaimana nak sambung degree farmasi selain dari lepasan diploma farmasi ye?sebab saya tak dapat tawaran diploma farmasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam

      banyak jalan sebenarnya kalau nak ambik degree farmasi selain diploma farmasi. contohnya matrikulasi, stpm, asasi, dsb

      Delete
  3. As salam. Saya dpt iv farmasi walaupun pointer sya 3.1. Perlu ke saya pergi ke iv tu walaupun peluang utk diterima dlm course ni sgt tipis? Atau sya perlu perform masa iv?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. kalau dapat tawaran interview, itu maknanya peluang masih ada. kalau boleh perorm masa iv, peluang akan lebih cerah. x perlu riasu

      Delete
    2. Hi nak tanya. Awak dapat tak kos farmasi tu sebab saya sekarang tgh isi upu. Pointer sem 1 saya 3.33. Takit jugak nak letak farmasi tapi lepas baca komen awak saya yakin peluang masih cerah. Jadi soalan saya, awak lepas tak interview tu? Dan awak dapat interview U mana ya?

      Delete
    3. saya kira soalan ni untuk si unknown yang komen pada 13 June 2020 at 01:48

      Delete
  4. hai nak tnya bleh ka smbung farmasi klau masa matrik dpt modul yg tk ada subjek bio

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dulu boleh. kat matrikulasi saya cuma ambil kos fizik kimia dan math saja. sekarang saya tak pasti..

      Delete
  5. hai nak tnya bleh ka smbung farmasi klau masa matrik dpt modul yg tk ada subjek bio

    ReplyDelete
  6. Betul Ke amek course farmasi Ni susah dapat keje. 😭😭😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah saya nak jawab soalan ni. cuma kalau berbanding dengan dulu, sekarang ni memang susah sikit, x macam dulu.

      Delete
    2. saya nak tanye..boleh ke dapat sambung degree kalau..x de syarat 5B dlm spm

      Delete
    3. rujuk artikel ini : https://notafarmasi.blogspot.com/2021/06/kelayakan-minimum-ke-program-farmasi.html

      Delete
  7. Still boleh ambik bidang ahli farmasi kh lepas habis spm dn nak smbung bljr.. Tetapi tak ambik subjek bio time f4 dn f5?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh rujuk artikel ini :

      https://www.budakpening.com/2013/01/kelayakan-minimum-ke-program-ijazah.html?m=1

      Delete
  8. hi sya ambil dip farmasi and lpstu degree saya rsa nak ambil lain ...boleh tak senaraikan kos degree yg sya boleh ambil sbb sya dh carik dkt internet tapi x de jwpn and selain pharmaceutical

    ReplyDelete
  9. Saya pelajar sains tulen, tapi saya x ambil subjek biologi. Ada peluang tak utk sy jadi ahli farmasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rujuk sini : https://www.budakpening.com/2013/01/kelayakan-minimum-ke-program-ijazah.html

      Delete
  10. Hi,sy nak tnya,kalau ikut sistem baru ni kalau contohnya sy bljr do matrik dpt 4.0 tpi result spm sy c+ untk chemistry,adakah lps untk masuk ke university awam for degree?sbb ada sy baca drpd sumber lain katanya wajib juga b walaupun result matriks dah perform.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun tak pasti dengan sistem kelayakan sekarang

      Delete
  11. Assalamualaikum saya nk tnya kalau pelajar jurusan perakaunan SPM , boleh tak tukar ke bidang pharmacy? Utk matrikulasi, mmg tak lepas. Kalau STPM , ada peluang tak utk saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau berdasarkan sistem kelayakan yang baru, perlukan spm bjurusan sains juga. rujuk sini : https://www.budakpening.com/2013/01/kelayakan-minimum-ke-program-ijazah.html

      Delete
  12. Assalamualaikum nk tny klu lps dpt degree pharmacy skop pekerjaan dlm bidang tu luas atau hnya kerja du bwh kerajaan saja..jika swasta syarikat apa yg menawarkan pekerjaan tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang cabang untuk ambil PRP semakin meluas. boleh aply PRP di komuniti farmasi, hospital swasta, dll

      Delete
  13. Asallam. nak tanya. diploma apa yg bolehkan kita sambung degree in pharmacy nnti ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. diploma sains (kimia atau biology atau fizik) atau diploma farmasi.
      rujuk sini : https://www.budakpening.com/2013/01/kelayakan-minimum-ke-program-ijazah.html

      Delete
  14. Assalamualaikum saya nk tanya..saya sekarang belajar asasi sains uitm..sekarang dh sem 2..tetapi result sem 1 saya Chemis dapat C and bio A- physics dapat A...adakah saya masih berpeluang untuk mohon farmasi sebab isi upu guna result sem 1?..(:

    ReplyDelete
    Replies
    1. Foundation dalam Sains dengan GPA 3.5 ke atas dengan sekurang - kurangnya B bagi Kimia

      Delete
  15. Hello, can i ask some questions? Kalau ambik degree bioteknologi, boleh ka saya jadi ahli farmasi? Bagaimana pula dengan degree in kimia sumber? TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. sadly, hanya lepasan degree pharmacy sahaja yang boleh aply lesen farmasi dengan Lembaga Farmasi Malaysia (LFM) dan bergelar ahli farmasi.

      Delete
  16. hi saya pelajar spm tahun ni. saya berminat nak jadi ahli farmasi tapi saya tak ambik subjek biologi tapi subjek kimia and fizik sy still ambil. kena ambik bio dulu ke baru boleh jadi ahli farmasi? 😔 minta pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak ambil biologi hanya boleh masuk hingga diploma sahaha, bergantung kepada laluan mana yang dipilih.

      rujuk artikel ini : https://notafarmasi.blogspot.com/2021/06/kelayakan-minimum-ke-program-farmasi.html

      Delete
  17. hi nak tanya kalau spm saya fizik C+ tapi cgpa diploma sains saya 3.8+ boleh ke masuk pharmacy ye? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. rujuk artikel ini : https://notafarmasi.blogspot.com/2021/06/kelayakan-minimum-ke-program-farmasi.html

      Delete
  18. hi nak tanya kalau spm saya fizik C+ tapi cgpa diploma sains saya 3.8+ boleh ke masuk pharmacy ye? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam tak boleh kalau rujuk artikel ini : https://notafarmasi.blogspot.com/2021/06/kelayakan-minimum-ke-program-farmasi.html

      Delete
  19. hi cik , saya lepasan spm 2020, saya sedang keliru sama ada hendak memilih asasi farmasi uitm, diploma farmasi uitm atau matrikulasi? saya nak pursue dalam bidang pharmacy inshaAllah. tetapi betul ke ketiga tiganya tetap perlu skor untuk degree pharmacy? terima kasih

    ReplyDelete
  20. Saya nak Tanya Saya bukan pelajar aliran sains..saya x ambik fizik bio Kimia tapi sains tulen Saya A dan math Saya D boleh ker nak ambik farmasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh sekadar diploma sahaja..

      rujuk artikel ini : https://notafarmasi.blogspot.com/2021/06/kelayakan-minimum-ke-program-farmasi.html

      Delete
  21. tumpang tanya.

    saya difahamkan student boleh apply dip in pharmacy jika tidak mengambil subject biology, tetapi tidak boleh menyambung pelajaran di peringkat ijazah nanti.
    (utk peringkat ijazah perlu result spm min B untuk subject bio, kimia & fizik).

    jadi apakah hala tuju pelajar dip in pharmacy yg tidak layak menyambung pelajaran dlm peringkat ijazah ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya akan memegang jawatan sebagai PEMBANTU pegawai farmasi

      Delete
  22. Saya nak tanya, selepas tamat pengajian ijazah farmasi, adakah terus dapat prectical atau kena tunggu ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. perlu ada inisiatif untuk mencari kerja. tak boleh hanya menunggu sahaja..

      Delete
  23. Kalau sekarang ambil diploma pharmacy dekat ipts bole smbg degree dkt malaysia ke , sebab Masa sekolah menengah tk ambil sains tulen ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti, sebab kalau berdasarkan kelayakan minimum yang dikeluarkan oleh lembaga farmasi, rasanya macam akan perlukan keputusan SPM juga.

      rujuk sini : https://notafarmasi.blogspot.com/2021/06/kelayakan-minimum-ke-program-farmasi.html

      Delete
  24. nak tanya kalau masa spm tak ambil aliran sains, nanti belajar matriks nak ambil apa ye untuk sambung farmasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rujuk artikel ini : https://notafarmasi.blogspot.com/2021/06/kelayakan-minimum-ke-program-farmasi.html

      Delete
  25. aslm..... kalau nak ambil pharmacy, di matrikulasi perlu ambil aliran apa? sains hayat or sains fizikal or sains komputer?????

    ReplyDelete
  26. sains hayat or sains fizikal. dua2 boleh

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum saya ingin bertanya jika saya tidak mengambil bio sewaktu spm saya tidak boleh sambung pelajaran di peringkat ijazah....jadi kemanakah hala tuju saya selain menjadi PEMBANTU pegawai farmasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum saya ingin bertanya adakah pembantu pegawai farmasi boleh naik pangkat ke pegawai farmasi....jika boleh berapa lama tempoh yg diambil....tq

      Delete
    2. sekiranya hanya di peringat diploma, hanya boleh menjadi pembantu pegawai farmasi sahaja.

      kalau nak naik pangkat ke pegawai farmasi, perlu ambil ijazah sarjana muda farmasi..

      Delete
  28. assalamualaikum, saya ingin bertanya, kalau saya dapat modul 3 di matriks, (bio, chem, sc comp. tiada fizik) , adakah saya berpeluang untuk menyambung bidang farmasi? atau saya perlu tukar modul 1 supaya ada fizik?? terima kasih.

    ReplyDelete
  29. Kalau kat sekolah menengah ambil aliran matematik tambahan , boleh ke jadi ahli farmasi ?

    ReplyDelete
  30. Hai..nk tnya..kalau time spm sy hnya ambil fizik,kimia,addmath and acc shj..then kalau sy nk smbung modul 1 yg ade bio di matrik..dpt tk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. di matrikulasi saya tak tahu. zaman saya dulu tak ada modul2 yang macam sekarang

      Delete
  31. Hello. Nak tnya kalau sya dalam bidang perniagaan bole jadi penolong pegawai farmasi? Subjek spm sya bm,bi,maths,prn,geo,sains,pm,psv,sej

    ReplyDelete
  32. klau ambik bidang lain cth sains perubatan bleh jadi ahli farmasi ke?

    ReplyDelete
  33. Salam tuan.... Saya lepasan matrikulasi 4 semester. Pointer saya 4.0 tapi result spm fizik n kimia xdapat B. Ada tak peluang untuk saya sambung dalam bidang farmasi?

    ReplyDelete
  34. Hai. Nak tanya,lepasan sarjana muda kejuruteraan kimia boleh ke bekerja dalam bidang farmasi

    ReplyDelete
  35. Hi nak tanya , if nak jadi pharmacist wajib ambil subject BIOLOGY ke ?

    ReplyDelete
  36. hai adik adik share ya -jika berminat nak tau pasal bidang farmasi/perubatan/fisioterapi dan psikologi boleh refer miss 0166371460 ..miss bantu

    ReplyDelete
  37. hi nak tanya, saya lepasan diploma farmasi then nak sambung degree pendidikan boleh ke? harap dapat membantu, thank you.

    ReplyDelete
  38. Tak ambik Fizik masa spm boleh ambik asasi farmasi kan?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...