Friday 11 August 2017

Farmasi Kompounding


Seperti yang telah disebut pada entri lepas yang bertajuk Tugas Farmasi Dalam Hospital, rupanya tak ramai yang tahu antara tugas seorang farmasi dalam hospital adalah menyediakan dan membancuh sediaan ubat dalam bentuk sirap dari ubat biji. Dalam bidang farmasi, ianya dipanggil compounding atau dalam bahasa melayu dipanggil meramu (dari perkataan  dasar ‘ramu’. Contoh kata terbitan : ramuan)

"Wah pertama kali saya tahu pelbagai tanggungjawab ahli farmasi selain bagi ubat kat kaunter. Selama ni ingatkan ubat syrup & krim tu datang dari kilang mcm tu je. huhuhu. Terima kasih ilmu baru dan berguna!"
-Noor Maizan, (2017 Jan 15)

Meramu :  mencari bahan-bahan yg diperlukan utk dijadikan sesuatu: Pagi-pagi lagi, nenek itu pergi meramu akar-akar kayu utk dibuat ubat.
[kamus dewan edisi keempat]

Transformasi peranan ahli farmasi : compounding kepada dispensing



Compounding merupakan antara peranan terbesar bagi seorang yang bergelar ahli farmasi dalam dunia perubatan barat pada suatu ketika dahulu, dimana hampir semua ubat yang di-prescribe oleh doctor adalah ubat yang dibancuh dan disediakan sendiri oleh ahli farmasi.

Kini, semuanya berubah disebabkan oleh kewujudan industri famaseutikal yang pesat membangun terutamanya pada sekitar tahun 1950an dimana ubat tidak lagi dibancuh dan disediakan oleh ahli farmasi tetapi dihasilkan secara besar-besaran oleh kilang-kilang farmaseutikal dalam bentuk sedia digunakan tanpa perlu bancuhan tambahan seperti sirap, tablet, pil, dan sebagainya.

Maka berlakulah transformasi peranan seorang ahli farmasi daripada meramu ubat kepada mendispens ubat. Akan tetapi, sehingga kini teknik compounding masih lagi diajar kepada pelajar jurusan bidang farmasi.

Dispens : Menyedia dan menyerahkan ubat-ubatan kepada yang memerlukan.
[Khidmat Rujukan Persuratan Melayu]

Bila ubat perlu dibancuh di hospital?


Walaupun tak banyak, kini masih terdapat beberapa kes dimana ubat perlu dibancuh oleh ahli farmasi sendiri sebelum di-dispens kepada pesakit. Antara contoh situasi yang dimaksudkan termasuklah :

1. Ubat dalam bentuk dosage form tersebut telah dihentikan pengeluaran oleh kilang-kilang syarikat farmaseutikal yang mungkin disebabkan oleh kos pengeluaran yang terlalu tinggi, produk ditarik balik dari pasaran (recall) dan sebagainya.
2. Kes-kes terpencil dimana seseorang pesakit mempunya alahan pada sesuatu bahan yang terdapat dalam ubat di pasaran selain dari bahan aktif ubat tersebut.
3. Kanak-kanak yang tidak dapat mengambil ubat biji tetapi ubat tersebut tiada dalam bentuk sirap dalam pasaran/stok
4. Ahli farmasi boleh menyediakan beberapa ubat dalam 1 sediaan sekiranya ubat tersebut serasi (compatible) apabila dicampurkan. Hal ini boleh memudahkan pesakit dan dapat meningkatkan kepatuhan terhadap ubat (compliance).



Tuntasnya, dengan adanya bidang dan cabang ahli farmasi sebagai farmasi kompounding dapat mengoptimumkan peranan seorang ahli farmasi sebagai pegawai kesihatan yang pakar dalam bidang ubat (the drug expert) bagi memudahkan pesakit mendapatkan ubat yang sesuai dengan keadaan mereka.

sumber dan rujukan :  

1. An Chau. (2016). Beyond dispensing: The unique role of a compounding pharmacist. MIMS; dipetik dari http://today.mims.com/topic/beyond-dispensing--the-unique-role-of-a-compounding-pharmacist?country=singapore&channel=gn-career
2. MOH Extemporaneous Formulary 2011. Bahagian Perkhidmatan farmasi, Kementerian Kesihatan malaysia.
3. Pusat Rujukan Persuratan melayu DBP

7 comments:

  1. Meramu ubat bukan perkara mudah dikhususkan mrk yg layak dlm bidangnya saja.

    ReplyDelete
  2. Dah lama tak singgah sini.
    Info ni menarik sebab baru tahu dan baru dengar mengenai compounding

    ReplyDelete
  3. ilmu baru ni... thanks 4 sharing

    ReplyDelete
  4. wahhh blog baru nampaknya pha is.

    coklat compound tahu lah hihi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak baru sangat sebenarnya.. hehehe.. cuma kurang aktif berbanding blog budakpening

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...