Wednesday 2 November 2016

Infografik | Bajet 2017 dan Peruntukan Kesihatan Negara


Bajet 2017 dan Peruntukan Kesihatan Negara


Baru-baru ini, Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak, telah pun membentangkan bajet 2017 dan antara intipati bajet tersebut, sebanyak Rm 25 billion telah didiperuntukkan kepada Kementerian Kesihatan malaysia (KKM) bagi meningkatkan taraf kesihatan rakyat malaysia dalam negara ini.

 Infografik Pembahagian Bajet 2017 Bagi Sektor Kesihatan



Pembahagian RM25 Billion dalam kementerian Kesihatan malaysia


Bagaimanakah seterusnya peruntukan sebanyak RM 25 Billion ini dibahagikan?  

1) RM536 juta diperuntukan untuk membina dan menaik taraf fasiliti hospital di negeri Perils, Kuching, Mukah, Jempol, Muar dan Johor Bahru. Ini termasuklah penyediaan peralatan rawatan kardiologi di Hospital Serdang, Hospital Pulau Pinang dan Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru serta pembelian 100 buah ambulans.

2) RM4.5 billion diperuntukan untuk tujuan operasi 340 Klinik 1 Malaysia, 11 klinik bergerak 1 Malaysia, 959 klinik kesihatan dan lebih dari 1,800 klinik desa.

3) RM4 billion diperuntukan bagi mendapatkan ubat, 'consumables' vaksin dan reagen kepada semua hospital dan fasiliti kerajaan.

4) RM20 juta diperuntukan untuk pinjaman untuk pembelian kelengkapan hospital swasta bagi mengurangkan kesesakan di hospital kerajaan melalui bekerjasama dengan pihak swasta atau NGO yang mengendalikan hospital bukan bermatlamatkan keuntungan mengikut kadar kos hospital

5) Bagi pesakit yang kurang berkemampuan, sebanyak RM110 juta diperuntukkan iaitu RM70 juta untuk bantuan perubatan kepada 10,000 pesakit yang kurang berkemampuan bagi tujuan bantuan perubatan.

6) Bagi menggalakkan lebih banyak pusat hemodialisis swasta dibuka, diperuntukkan RM200,000 sebagai geran sekali bayar untuk pembelian peralatan, dengan jumlah keseluruhan sebanyak RM40 juta.

7) Bagi pencegahan dan kawalan ke atas penularan penyakit berjangkit dan seperti wabak denggi dan Zika di negara ini, kerajaan turut memperuntukkan RM80 juta bagi Program Komuniti Sihat Perkasa Negara (Kospen) bagi melaksanakan inisiatif pencegahan dan kawalan penyakit.


sumber dan rujukan
1. Brenda Lau. (2016 Oct). Infographic: Breaking down Budget 2017 spending for Malaysia’s healthcare system; MIMS. dipetik dari http://today.mims.com/topic/infographic--breaking-down-budget-2017-spending-for-malaysia-s-healthcare-system?country=Malaysia
2. Brenda Lau. (2016 Oct). Budget 2017: How exactly will the healthcare allocation be utilised?; MIMS. dipetik dari http://today.mims.com/topic/budget-2017--how-exactly-will-the-healthcare-allocation-be-utilised-?country=malaysia 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...